Medijsko opismenjevanje je odgovornost družbe

| 01. 12. 2023 | Novice

Časorisov spletni dogodek Informiran učitelj, informiran otrok: spodbudimo moč naslednje generacije je za nami! Kakšna spoznanja je prinesel sodelujočim učiteljem, otrokom in novinarjem?

Kako zelo aktualni smo bili in smo, kažejo rezultati mednarodne raziskave državljanske vzgoje in izobraževanja (ICCS 2022). Njen namen je ugotoviti, kako se mladi po svetu pripravljajo na aktivno državljanstvo.

Izkazalo se je, da slovenski otroci vladi, parlamentu, sodiščem in medijem zaupajo manj kot nekoč, da manj zaupajo v demokracijo. Raziskovalci so pričakovali slabe rezultate, a so jih kljub temu presenetili.

Otrokom v bran je stopila medijska strokovnjakinja z Univerze na Primorskem dr. Sandra Bašić Hrvatin, ki je spomnila na raziskavo Ogledalo Slovenije. Ta je pokazala, da odrasli niso nič boljši od teh otrok, še več, celo slabši so od njih.

Pri tem je opozorila na paradoks: čeprav v današnjem času večino informacij dobivamo na družbenih omrežjih, so v omenjeni raziskavi ta po zaupanju na samem dnu lestvice. Ljudje ne zaupajo družbenim omrežjem, istočasno pa se informirajo iz njih. To kaže na ciničen odnos, ki ga imamo do tega, kaj naj bi bila vloga informiranja ljudi v današnji družbi. Smo generacija, ki goji skrajno skepso do tega, kar počno mediji. To je izziv medijskim delavcem, da začnejo to zadevo resno obravnavati, je pozvala.

Medijsko opismenjevanje je odgovornost vseh

Če rečemo, da otroci niso medijsko pismeni, niso medijsko pismeni niti odrasli, niso medijsko pismeni politiki, niso medijsko pismeni niti tisti, ki se ukvarjajo z novinarstvom in tako dalje.

Zato morajo tudi mediji začeti obravnavati medijsko pismenost kot eno svojih ključnih nalog, je prepričana. Njihovo delo je družbeno pomembno, saj dajejo ljudem smerokaz v življenju in jim pomagajo razumeti, kaj se v svetu dogaja.

Pri tem kot eno ključnih težav izpostavlja to, da je novinarstvo prenehalo odgovarjati na eno od petih temeljih vprašanj: zakaj? Za iskanje odgovora na to potrebujemo dobro izobražene in dobro plačane novinarje, ki imajo veliko časa. Prav tako pa potrebujemo politiko, ki razume, da mediji niso tržno blago, ampak so ekstremno pomembni za zagotavljanje delujoče demokracije.

Mladi aktivni na podnebnem področju

Gašper Andrinek, predsednik Društva novinarjev Slovenije, je poudaril, da je raziskavo treba jemati zelo resno, pri tem pa omenil svoj pomislek: če otroci ne bi bili aktivni, se ne bi zgodili petki za prihodnost in Greta Thunberg. Glede napovedi, da ne nameravajo na volitve, pa je poenostavil, da je to samo odraz starejših, ki govorimo, da volitve nič ne spremenijo.

Zaradi preobilja informacij predlaga vrnitev k načelu manj je več. Poudaril pa je še nevarnost strateškega dezinformiranja, prakso določenih držav, ki skušajo s svojo agendo vstopati v medije in širiti dezinformacije. Naloga medijev je, da to prepoznamo, razkrijemo in se zoperstavimo z dejstvi, je svetoval. Prav tako morajo mediji stopiti z nekega piedestala in prisluhniti javnosti, kaj si pravzaprav želi vedeti.

Poleg medijske pismenosti je zanj enako pomembna tehnološka pismenost in pismenost, povezana z umetno inteligenco.

Osnova vsega je kritično mišljenje

Učiteljica slovenščine na OŠ Polzela Karmen Zupanc je tudi opozorila, da živimo v času izobilja informacij. Medtem ko smo jih v preteklosti morali iskati v knjižnicah, časopisih, na radiu, televiziji, jih danes dobimo v trenutku. Danes otroci prek spleta prejmejo količino informacij, ki je sami ne znajo in ne zmorejo obdelati. Zato morajo učitelji pri pouku veliko govoriti o tem, kje najti verodostojne informacije in da ni vse res, kar napišejo in izrečejo blogerji, vlogerji in influencerji.

Če učence uspe naučiti kritičnega razmišljanja, potem ne bo imela težav razvijati veščine, ki so pomembne za to, da postanejo tudi medijsko pismeni, je opisala.

Časoris pri pouku in razredni novinarji

Učiteljica razrednega pouka na OŠ Brusnice Barbara Gajski je predstavila svojo izkušnjo s Časorisom. Zanjo je dragocen, ker otrokom prinaša prilagojene in verodostojne informacije v skrajšani obliki. Najprej ga je začela uporabljati pri novinarskem krožku. Tako so njeni učenci imeli zgled, kako oblikovati dober prispevek in kakšna mora biti njegova struktura. Nato ga je začela uporabljati v celotnem razredu in pri razrednih urah. Sprva so učenci v prispevkih iskali samostalnike in pridevnike, nato so jih začeli obravnavati kot primer neumetnostnega besedilo, sčasoma pa se je rodila ideja o razrednih novinarjih.

Nato so novinarski krožek preoblikovali v medijskega ter tri učenke povezali v mrežo Časorisovih mladih novinarjev. Pri tem jim veliko pomeni tudi to, da so njihovi prispevki objavljeni.

Informiranost je ključna za aktivno vključevanje v družbo

Ena od Časorisovih mladih novinark je tudi Mia Baškovič, ki je prepričana, da je informiranost mladih danes ključnega pomena. Priznava, da je v poplavi informacij, ki si sledijo v hitrem tempu, zelo zahtevno presoditi, katere so zanesljive, kdaj pa gre za dezinformacije in lažne novice.

Novinarji so vez med dogodki in ljudmi. Novinarstvo je orodje za razkrivanje resnice, pripovedovanje zgodb in postavljanje vprašanj, ki jih je treba postaviti, in je glas tistih, ki nimajo glasu. Je poklic, ki javnosti odpira oči in ima moč spremeniti svet, razmišlja Mia.

Kot mlada oseba in mlada novinarka potrebo po informiranosti dojema kot ključno za svojo osebnostno rast in aktivno vključevanje v družbo.

Časoris spodbuja mlade k pisanju o dogodkih, vprašanjih in temah, ki jih zanimajo, spodbuja k opazovanju in razmišljanju o tem, kar se dogaja, in k iskanju novih informacij ter raziskovanju na splošno. Hkrati razvijajo zavedanje o odgovornosti za objavljanje informacij, našteva Mia.

Od otrok se lahko marsikaj naučimo

Dr. Sonja Merljak Zdovc, Časorisova odgovorna urednica, je pojasnila, da ga je ustanovila, ker otroci potrebujejo vsakodnevne informacije v njim razumljivem jeziku. V preteklosti so sicer imeli svoje medije, vendar pa ne tudi informacij na dnevni ravni.

Kaj lahko odnesemo od naše razprave?

Kateri korak moramo vsi – mediji, učitelji, nevladne organizacije, ministrstva – storiti najprej?

Zavedati se moramo lastne odgovornosti za vse to, kar se dogaja. Potem bomo razumeli reakcije mladih, opozarja dr. Bašić Hrvatin. Spomnila je na metaforo o kanarčku v rudniku. V preteklosti so rudarji s seboj v rudnik nosili kanarčke, saj so ti prvi zavohali plin in so dali nekakšen alarm, da je treba rov hitro zapustiti.

V šolo je treba vnesti pogovor o medijih in lažnih novicah

Sledila je živahna debata o tem, kaj lahko mediji storijo za učitelje, državljane, otroke in demokracijo, kako medije približati najmlajšim, o pomenu družbenih omrežij in novinarstva, njegovi kritični samorefleksiji in odgovornosti za medijsko pismenost.

Svoje izkušnje so delili tudi nekateri drugi učitelji. Prav tako sta spregovorila še dva Časorisova mlada novinarja. Nuša Bohak je dejala, da so za njene vrstnike glavni vir informacij družbena omrežja. Zato je izjemno pomembno, da se o aktualnem dogajanju pogovarjajo v šoli, skupaj preberejo novice in se o njih pogovorijo z učitelji in vrstniki.

Rok Kužner ima enak pogled na informiranost svojih vrstnikov. Pri tem ga skrbi, ker je veliko lažnih novic, zato bi se po njegovem prepričanju v šoli morali učiti njihovega prepoznavanja. Ko nekaj sliši, gre vedno preverit, če je resnično, je še dodal.

***

Projekt »Informiran učitelj, informiran otrok: spodbudimo moč naslednje generacije« sofinancira Ministrstvo za kulturo RS v okviru Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za spodbujanje, promocijo in razvoj medijske pismenosti za leto 2023 – JPR-MP-23. Vsebina ne predstavlja stališč Ministrstva za kulturo RS.

Logotip Ministrstvo za kulturo RS