Mediji in demokracija

Mediji in demokracija. Ilustracija: Urška Stropnik Šonc

Mediji in demokracija

Vsebinski sklop vsebuje učne priprave, ki pojasnjujejo vlogo in pomen medijev za demokratično družbo.

Trenutno sta na voljo dve učni pripravi: Lažne novice in medijska pismenost (1. in 3. triada) ter Mediji in duševno zdravje.

Sklop bomo dopolnjevali z novimi učnimi pripravami.

 

Poglavja v sklopu

Postanite naročnik!

Kot naročnik lahko vse leto dostopate do vseh učnih priprav.

50 EUR

Lažne novice in medijska pismenost (1. triada)

Učenci spoznajo medije in lažne novice.

Besedišče

  • Mediji
  • Novinar
  • Novica
  • Lažna novica
  • Informacije

Vir: Priročnik Otroci in mediji

Avtorica

Maja Klemen, OŠ Rudija Mahniča Brkinca Pregarje

Novica

Prvoaprilske šale in lažne novice

Izvedba

  • Pri uri slovenščine

Podrobnosti

Prva triada

90 min

Osveženo: 22. 1. 2025

Izhodišča za pogovor v razredu

  • Vas zanima, kaj se dogaja na šoli, v našem kraju, po Sloveniji?
  • Kje izveste, kaj se dogaja?
  • Kdaj pomslite, ali je vse, kar izveste, resnično, se je res zgodilo?
  • Ali imamo dan v letu, ko se lahko vsi malo lažemo?
  • Kako se počutiš, ko se ti kdo zlaže?

Pomembni datumi

  • 2. aprila je mednarodni dan preverjanja dejstev
  • med 24. in 31. oktobrom je globalni teden medijske in informacijske pismenosti
  • 27. novembra je mednarodni dan ozaveščanja o dezinformacijah

Pripomočki

Časopis

Računalnik

Projektor

Zvočniki

Revije za otroke

Kako poteka učna ura?

Novica

S prispevkom Prvoaprilske šale in lažne novice uvedemo pojme časopis, medij in lažne novice.

Uvodna motivacija (20 min)
  1. Učence pozdravim in povem, da bomo danes govorili o tem, kako izvemo, kaj se dogaja okoli nas in po svetu.
  2. Prikaz časopisa ali spletnega članka
    Prikažem časopis ali spletni članek (lahko je lokalni časopis, šolska kronika ali otroški časopis). Vprašam:
    • »Kaj mislite, kaj imam v rokah?«
    • »Kaj je to, kar gledate?«
  3. Pogovor o medijih
    Povzamem odgovore in povem, da so časopisi, revije, televizija in radio različne vrste medijev, ki jih uporabljamo za pridobivanje informacij.
    Pojasnilo: Mediji so načini, s katerimi izvemo o svetu. Spletni portali in družbena omrežja, kot je na primer YouTube, so novejši mediji, medtem ko so časopisi, radio in televizija starejši mediji.
  4. Kaj so novice?
    Povprašam učence, kaj mislijo, kaj je novica. Pojasnim:
    • »Novica je informacija o nečem, kar se dogaja okoli nas. Lahko je o dogodku v šoli, našem mestu, državi ali po svetu. «
    • Novice pišejo novinarji, ki skrbijo, da so informacije pravilne in resnične.
  5. Kako vemo, da so novice resnične?
    Poudarim, da novinarji svoje zgodbe napišejo po pravilih in da njihovo delo pregledajo uredniki, preden ga objavijo. Povem, da so novinarji usposobljeni za to delo in poskušajo zapisati samo resnične stvari, da lahko tudi mi izvemo, kar je nekdo res rekel ali naredil, kar se je res zgodilo. Na spletu pa moramo biti previdni, saj vsi zapisi niso nujno resnični.
  6. Dejavnost: Branje novic
    Učencem ponudim različne revije in časopise (na primer Pil, National Geographic Junior, Moj planet, ..) ali pa odpremo otroški spletni časopis Časoris. Učenci naj izberejo eno novico, ki jih zanima, in si jo ogledajo.
  7. Pogovor o izbranih novicah
    Povprašam učence, kaj jih je pritegnilo k izbrani novici – naslov, slika, tema? Povem, da so novice pomembne, ker nam pomagajo vedeti, kaj se dogaja okoli.

Zaključek: Zakaj so novice koristne?
• Novice nas obveščajo o pomembnih dogodkih in temah, zato želimo, da so resnične.

Dejavnost (60 min)

Razumevanje resničnih in lažnih novic

  1. Učenci spoznajo pojem lažnih novic (5 minut)
  • Projekcija novice
    Učencem pokažem članek Prvoaprilske šale in lažne novice in na kratko preberem prve tri odstavke:
    • Prvi april je dan šaljivcev in norčij, ko težko komu zaupamo, saj podvomimo v vsako besedo, ki jo slišimo.
    • Razložim, da so novinarji nekoč ta dan izkoristili za majhne šale, danes pa se zaradi širjenja lažnih novic tega več ne poslužujejo.
  • Pogovor o zgodbi iz otroštva
    Učencem povem osebno zgodbo o tem, kako sem kot otrok enkrat priredila zgodbo, da bi bila bolj zanimiva. Nato vprašam: Zakaj sem to naredila? in razložim, da so nekatere laži neškodljive, druge pa lahko povzročijo težave.
  • Vprašanje učencem
    Povprašam učence, ali so kdaj komu priredili zgodbo ali povedali neresnico. Pogovorimo se o njihovih primerih in o tem, zakaj se to včasih zgodi.
  1. Ogled animiranega filma: Veverice velikanke (2 minuti)
  • Predvajanje videa
    Predvajam animiran film Veverice velikanke
  • Voden pogovor
    Po ogledu zastavim naslednja vprašanja:
    • Ali ste verjeli novici o vevericah velikankah?
    • Ste pomislili, da morda ni resnična?

Razložim pojem dvom, kar pomeni, da se vprašamo, ali je nekaj res.

  • Pojasnilo pomena dvoma
    Povem, da je dvom prvi korak k razumevanju, kaj je res in kaj ni. Ko dvomimo, lahko poiščemo dodatne informacije in preverimo, ali je nekaj resnično.
  1. Zakaj nekateri širijo lažne novice?
  • Vprašanje učencem
    Vprašam: Zakaj menite, da bi nekdo napisal članek o vevericah velikankah?
    Povabim učence, da povedo svoje odgovore, in pojasnim, da včasih ljudje objavijo lažne novice, da bi pritegnili pozornost ali zaslužili. Včasih to naredijo, da bi ljudje sledili njihovim idejam ali pa da bi ljudi zmedli, tudi razjezili.
  1. Ogled drugega videa: Prepoznavanje resničnih in lažnih novic
  1. Kako preverjamo resničnost novic?
  • Pogovor po ogledu
    Učencem povem, da je ob branju ali ogledu nejasnih novic pomembno, da vprašajo odrasle – starše, učitelje ali knjižničarke, ki imajo znanje in izkušnje, da pomagajo preveriti resničnost novic.
  • Diskusija o pomenu vprašanj
    Povem, da je pomembno, da sprašujemo in raziskujemo, da bi razumeli svet okoli sebe. Ko smo radovedni in preverimo, kar slišimo ali preberemo, lažje razumemo stvari in smo bolj prepričani, da delamo prave odločitve.
Zaključek (10 min)

Sklepne misli
Povzamem, da so dvom, radovednost in pogovor z odraslimi ključni za razumevanje, kaj je res in kaj ni.

Zaključna vprašanja
Povprašam učence, kaj si bodo zapomnili o resničnih in lažnih novicah ter zakaj je pomembno vedeti, da vse, kar preberemo ali vidimo, ni vedno res.

Odgovore sproti zapisujem na tablo.

Kaj naj učenci odnesejo od ure?

Učenci po zaključku ure razumejo, da ne smejo verjeti vsem novicam, ki jih preberejo ali slišijo, saj niso vse resnične. V poplavi informacij, ki jih dobimo vsak dan iz različnih medijev, je pomembno, da smo pozorni in da znamo prepoznati tiste, ki so zanesljive. Kot otroci lahko verodosotjne novice berejo v Časorisu.

Učenci se naučijo, da lahko ob dvomu glede resničnosti novice poiščejo dodatne informacije ali se posvetujejo z odraslimi, kot so starši, učitelji, ali starejši sorojenci, da skupaj preverijo, ali je novica resnična.

Metodično-didaktična navodila

Učna snov je za učence prve triade težje razumljiva, ker so pojmi abstraktni, z mnogo pojmi se prvič srečajo. Učencem zato razlagajte v preprostih stavkih, pojme poenostavite. V eni učni uri naj ne bo preveč novih pojmov na enkrat.

Možni drugi pristopi

Učna priprava je napisana za učence 1. in 2. razreda.

Učenci tretjih razredov lahko v zaključnem delu pogledajo Časorisov video Lovci na lažne novice. Napotimo jih na verodostojne medije za otroke (npr. Časoris,  Infodrom, Pil, …) Članek, ki jih pritegne, lahko tudi odprejo ter preberejo vsebino.

Glede na učno stopnjo učencev, lahko sami pridejo do odgovorov, kaj je delo novinarjev, učenci lahko tudi ustvarijo prispevek za šolsko glasilo.

Lažne novice in medijska pismenost (3. triada)

Učenci spoznajo, kako se lahko obvarujejo pred lažnimi novicami in preverijo, ali je novica verodostojna. Naučijo se, kaj so teorije zarote in kako jih prepoznati.

Besedišče

  • teorija zarote
  • lažne novice
  • verodostojni mediji

Avtorica

Maruša Robida, OŠ Šenčur

Novica

Napotki Unesca: kako prepoznati teorije zarote

Izvedba

  • Pri razredni uri
  • Pri izbirnem predmetu šolsko novinarstvo in vzgoja za medije
  • Pri predmetu domovinska in državljanska kultura in etika

Podrobnosti

Tretja triada

90 min

Osveženo: 7. 8. 2023

Izhodišča za pogovor v razredu

  • Poznaš pojem teorija zarote?
  • Kako ugotoviš, da je neka informacija resnična?
  • Kaj so lažne novice?

Pomembni datumi

  • 2. aprila je mednarodni dan preverjanja dejstev
  • med 24. in 31. oktobrom je globalni teden medijske in informacijske pismenosti
  • 27. novembra je mednarodni dan ozaveščanja o dezinformacijah

Pripomočki

Računalnik

Tablica

Internet

Barvice

Kako poteka učna ura?

Novica

Prispevek Napotki Unesca: kako prepoznati teorije zarote govori o tem, kako prepoznamo teorije zarote.

Uvodna motivacija (5 min)
  • Pokažem sliko iz noviceIlustracija za novico z naslovom Napotki Unesca: kako prepoznati teorije zarote. Vir: Adobe Stock
  • Učence vprašam, kaj si predstavljajo pod pojmom teorije zarote. Uporabimo metodo think-pair-share. Najprej sami premislijo, nato se pogovorijo v paru, nato delijo z nami.
  • Skupaj v novici preberemo o teoriji zarote kot prepričanju, da vplivne sile s slabimi nameni prikrito manipulirajo z nekaterimi dogodki in razmerami.
Dejavnost (80 min)

Prva ura

Pri uri (7., 8. in 9. razred) novico preberemo skupaj (predlagam, da učitelj novico projicira).

Učitelj sprašuje: Kaj predstavlja veliko nevarnost za demokracijo? Uporabim metodo think-pair-share. Najprej sami premislijo, nato se pogovorijo v paru, nato delijo z nami.

Učenci odgovorijo: Lažne novice in teorije zarote.

Najprej razložimo pojem lažne novice. Pogledamo si pogovor z dr. Sonjo Merljak Zdovc.

Učenci v parih odgovorijo na naslednja vprašanja:

  • Kaj so lažne novice in zakaj so nevarne?
  • Kaj vzbujajo v nas?
  • Kako lahko preveriš, ali je neka novica resnična ali ne?

Učenci si pogledajo tudi letak:

Predlagam delo s tablicami, da si lahko učenci po potrebi še enkrat pogledajo video.

V parih naredijo miselni vzorec ali povzetek po alinejah.

Učenci predstavijo svoje odgovore, učitelj po potrebi dopolni odgovore.

Učitelj nato vpraša učence, kako si lahko pomagajo, da bi prepoznali teorijo zarote.

Ugotovimo, da na enak način, kot pri prepoznavanju lažnih novic.

Učenci poskušajo najti primer teorije zarote. Pri tem lahko izhajajo iz prebrane novice (npr. da Nezemljani usmerjajo politike, da je Elvis še živ) ali izhajajo iz drugih teorij zarote (pristanek na Luni se ni zgodil, obstaja območje 51 v Nevadi, kjer naj bi ameriška vojska skrivala dokaze o obstoju Nezemljanov).

Učencem ponudim v branje novici iz drugih medijev (primerno predvsem za 8. in 9. razred):

Američani niso bili na Luni

“Napad” na območje 51

Druga ura

Z učenci z metodo barvice na mizo ponovimo, kaj so lažne novice in kaj teorija zarote.

Učence razdelim v pet skupin (v eni skupini je npr. pet učencev). Na vsako mizo položim pet barvic. Vsak izbere svojo barvo.

Naročim jim, naj premislijo, kako bi odgovorili na vprašanje. Preden odgovorijo, skrbno premislijo.

Ko premislijo, odložijo barvico. Če ne vedo, kaj bi odgovorili, lahko barvico obdržijo v roki.

Po določenem času rečem, naj na vprašanje odgovori učenec/učenka 2. skupine, ki ima v roki rumeno barvico.

Učenka odgovori in odgovora ne komentiram. Dodam, da naj odgovor dopolni učenec/učenka 3. skupine, ki ima ravno tako rumeno barvico.

Z vprašanji tako pridem do ustreznega odgovora. Ob koncu vprašam, ali bi kdo želel še kaj dodati.

Učenci nato delajo v parih. Ponovno na tablici preletijo izhodiščno novico in na plakatu znotraj novice poiščejo nekaj podatkov:

  • Kaj je skupno vsem teorijam zarote?
  • Kako nastanejo in zakaj jih ljudje širijo?
  • Predstavi primer resnične zarote.

Če je možnost dela v računalniški učilnici, svoje ugotovitve predstavijo v Wordu, Canvi ali v aplikaciji Mindmup. Dodajo še slikovno gradivo. S tem krepimo učenčeve digitalne kompetence.

V nadaljevanju ure učitelj vpraša učence, kako naj se odzivamo, kadar se pogovarjamo z nekom, ki verjame v katero od teorij zarote. Učenci se navežejo na izhodiščno novico ali pa se poskušajo spomniti kaj izvirnega.

Učenci odgovorijo: Smo sočutni in nismo posmehljivi. Osebi o zaroti, v katero verjame, postavimo vprašanja, saj jo s tem lahko spodbudimo, da sama začne dvomiti v svoje argumente.

Učence nazadnje razdelim v manjše skupine in v skupinah preberejo novico Zakaj se vedno več ljudi izogiba novicam?

Učenci v skupinah poskušajo odgovoriti na učiteljevo vprašanje, kaj je pri tem zaskrbljujoče.

Uporabim metodo barvice na mizo.

Ob koncu debate učitelj povzame, da je najbolj zaskrbljujoče to, da se mladi izogibajo novicam in da največ časa preživijo na družbenih omrežjih (na TikToku, Instagramu in YouTubu).

Naredimo sklep, na kaj morajo biti učenci pozorni, kadar spremljajo družbene medije.

Pogledamo si enega izmed nasvetov organizacije Safe.si. Predlagam naslednjega: Družabna omrežja – 10 naj nasvetov.

Zaključek (5 min)

Z učenci ponovimo, kaj so to lažne novice in teorije zarote. Pogovorimo se tudi o tem, kako se lahko s spremljanjem verodostojnih novic izognemo tako lažnim novicam kot teorijam zarote. Predlagam vsakodnevno spremljanje portala Časoris ali kakšnega drugega zanesljivega vira informacij (npr. informativno oddajo Infodrom).

Projiciram novico.

Skupaj si natančno pogledamo del novice, ki se navezuje na to, kaj se moramo ob srečanju z dvomljivo novico vprašati.

Vprašati se moramo:

  • ali zveni verjetno;
  • ali je še kdo poročal o njej;
  • kdo je avtor;
  • kaj je namen sporočila;
  • ali v njej kaj manjka;
  • ali je besedilo slovnično pravilno;
  • ali je portal, kjer je objavljena, verodostojen (preverimo URL);
  • ali je fotografija pristna.
Metodično-didaktična navodila

Pri urah sem uporabila metodo think-pair-share. Najprej sami premislijo, nato se pogovorijo v paru, nato delijo z nami.

Uporabila sem tudi metodo barvice na mizo. Učence razdelim v pet skupin (v eni skupini je npr. pet učencev). Na vsako mizo položim pet barvic. Vsak učenec izbere svojo barvo. Naročim jim, naj premislijo, kako bi odgovorili na vprašanje. Preden odgovorijo, skrbno premislijo. Ko premislijo, odložijo barvico. Če ne vedo, kaj bi odgovorili, lahko barvico obdržijo v roki. Po določenem času rečem, naj na vprašanje odgovori učenec/učenka 2. skupine, ki ima v roki rumeno barvico. Učenka odgovori in odgovora ne komentiram. Dodam, da naj odgovor dopolni učenec/učenka 3. skupine, ki ima ravno tako rumeno barvico. Z vprašanji tako pridem do ustreznega odgovora. Ob koncu vprašam, ali bi kdo želel še kaj dodati.

Možni drugi pristopi

Uporaba digitalne tehnologije: aplikacija Nearpod.

Učitelj pri obravnavi tem lažnih novic in teorij zarote lahko uporabi aplikacijo Nearpod. Pri tem pripravi povezave na novice in vprašanja, vezana na vsebino novic.

Učenec lahko naloge rešuje v svojem ritmu, lahko pa se učitelj odloči, da vodi uro. Aplikacija Nearpod ima več dobrih elementov, med njimi Collaborate Board, ki omogoča sodelovalno učenje, nekaj je tudi igrifikacije, ki je pri učencih vedno dobro sprejeta.

Izhodiščno novico in ostale obravnavane novice naložim v spletno učilnico, da do besedil lahko dostopajo tudi učenci, ki so manjkali ti dve uri. Obenem učencem omogočim, da v svojem ritmu spoznavajo svet medijev.

Mediji in duševno zdravje (3. triada)

Mediji, vključno z družbenimi omrežji, pametnimi telefoni, časopisi in televizijo, igrajo pomembno vlogo v našem vsakdanjem življenju. Na naše duševno zdravje lahko vplivajo tako pozitivno kot negativno. Čeprav nam pomagajo ostati povezani in obveščeni, lahko njihova pretirana ali nezdrava uporaba vodi do težav, kot so med drugim tesnoba, depresija in nizka samopodoba. Verodostojni mediji, kot je Časoris, lahko tudi ozaveščajo o duševnem zdravju in informirajo o podpori, ko smo v stiski. Razvijanje zdravih medijskih navad in smernic lahko učencem pomaga prevzeti nadzor nad njihovo uporabo medijev in njenim vplivom na njihovo dobro počutje.

Za lažje razumevanje tega, kaj počnejo novinarji v kakovostnih medijih, smo pripravili film o šolskih novinarjih, ki raziskujejo vpliv pametnih telefonov na duševno zdravje otrok.

Besedišče

  • mediji,
  • družbena omrežja,
  • duševno zdravje,
  • ozaveščenost,
  • pretirana raba.

Avtorica

Saša Petejan, Časoris

Novica

Kratek igrani film Povej naprej

Izvedba

  • na razredni uri ali
  • pri predmetu Domovinska in državljanska kultura in etika.

Podrobnosti

Tretja triada

45 min

Osveženo: 1. 12. 2024

Izhodišča za pogovor v razredu

  • Kako se počutite, ko veliko časa preživite na družbenih omrežjih?
  • Ali ste kdaj opazili, da vas družbena omrežja spravijo v dobro ali slabo voljo?
  • Kaj običajno počnete, kadar ste slabe volje, in kako vam lahko družbena omrežja pri tem pomagajo ali škodujejo?
  • Ali razlikujete med objavami vplivnežev in novinarjev?

Pomembni datumi

  • oktober je mesec duševnega zdravja
  • med 24. in 31. oktobrom je globalni teden medijske in informacijske pismenosti
  • med 6. in 8. februarjem so mednarodni dnevi brez mobitela

Pripomočki

Računalnik

Tablica

Internet

Papir

Pisalo

Tabla

Kako poteka učna ura?

Novica

Kratek igrani film Povej naprej prikazuje, kako mladi doživljajo vsebine na spletu in kako jim novinarji v kakovostnih medijih lahko pomagajo razumeti sebe in svoja čustva.

Uvodna motivacija (15 min)

Učencem pokažem fotografijo, objavljeno v Časorisovem prispevku Mediji so lahko koristni ali škodljivi, odvisno, kako jih uporabljaš.

Mediji in duševno zdravje

Vir: Dabisik/Dreamstime (fotografijo je ustvarila umetna inteligenca)

Sledi voden pogovor, v katerem preverim razumevanje pojmov mediji in duševno zdravje in same tematike vpliva družbenih omrežij na duševno zdravje.

Učencem postopoma zastavim dve vprašanji:

  • Katere medije poznate?
  • Kaj je duševno zdravje?

Na tablo napišem mediji in duševno zdravje in zapisujem njihove odgovore ter jih dopolnim glede na opise v nadaljevanju.

Katere medije poznate?

Spletni portal je po času nastanka najmlajši med množičnimi mediji, ki jim rečemo tudi kar preprosto mediji. Najstarejša medija sta časopis (Delo, Dnevnik …) in revija (Ciciban, PIL, National Geographic …). Radio so izumili pred več kot sto leti. Televizija je stara malce manj kot sto let. Spletne portale (kot so Časoris, MMC, Pod črto, 24ur, Siol, Finance …) pa imamo dobrih 20 let. V njih so objavljeni novinarski prispevki, ki vsebujejo informacije. Vsi so namenjeni posredovanju novic in s tem informiranju bralcev, gledalcev in poslušalcev.

Knjige, videoigre, družbena omrežja (TikTok, Instagram, SnapChat, Discord, Facebook, Reddit, X, Viber …) … so tudi mediji.

Družbena omrežja (TikTok in druga) so povzročila velike in hitre spremembe tega, kako ustvarjamo, uporabljamo in delimo informacije. Ker informacije pomembno vplivajo na nas in na naše duševno zdravje, nam to prinaša nove izzive.

Kaj je duševno zdravje?

Duševno zdravje je skupaj s telesnim zdravjem del našega ZDRAVJA.

Dobro duševno zdravje omogoča ljudem, da sprejemajo sebe in svoja čustva, da doživljajo svoje življenje kot smiselno, da so ustvarjalni in da aktivno sodelujejo v družbi. Kadar je posameznikovo duševno zdravje dobro, doživlja srečo, zadovoljstvo, čuti samospoštovanje, obvladuje svoje življenje in se uspešno spopada z vsakodnevnimi izzivi.

Včasih kdo zmotno misli, da je človek duševno zdrav samo, če nima duševne bolezni. Pa ni tako. Duševno zdravje je širše stanje, ki vključuje naše čustveno, psihološko in socialno blagostanje. Ko je naše duševno zdravje dobro, se lahko bolj uspešno spoprijemamo s težavami, izzivi in stresom, smo bolj uspešni in učinkoviti pri učenju ter delu, lahko razvijamo in uresničujemo svoje talente, potenciale ter pozitivno prispevamo v svoji družini, šoli, drugih skupinah in skupnostih ter družbi, v kateri živimo (WHO, 2005).

Dodatne informacije so na voljo na strani svetovalnice #tosemjaz.

Sledi vodeni pogovor, ki temelji na kritičnem razmišljanju.

Ponovno jih povabim, naj pogledajo sliko, ki prikazuje, kako lahko družbena omrežja vplivajo na počutje. Učencem postopoma zastavim dve vprašanji:

  • Kako mislite, da se počuti oseba na sliki?

Predvidevam, da bodo rekli, da se oseba počuti osamljeno, izključeno ali morda žalostno (zaradi svojega videza ali priljubljenosti).

  • Kaj mislite, kako se lahko počutijo tisti, ki so izpuščeni iz objav svojih prijateljev na družbenih omrežjih?

Predvidevam, da bodo navedli, da občutijo žalost, zavrnitev ali ljubosumje, saj se mnogi počutijo izpuščene ali manjvredne, ko vidijo, da jih njihovi prijatelji ne vključijo v dogodke. Nekateri bodo morda omenili, da začnejo dvomiti o prijateljstvu ali priljubljenosti, kar lahko povzroči tesnobo ali občutek manjvrednosti.

Ti odgovori so osnova za pogovor o vplivu družbenih omrežij na samopodobo in čustva ter za ozaveščanje o tem, da vse objave niso popolna slika resničnega življenja.

Dejavnost (20 min)

Po uvodni motivaciji, s katero smo učence spodbudili k razmišljanju o medijih, predvsem o družbenih omrežjih ter njihovemu vplivu na naše počutje, predvajamo kratek igrani film Povej naprej, ki prikazuje, kako mladi doživljajo vsebine na spletu in kako jim novinarji v kakovostnih medijih lahko pomagajo razumeti sebe in svoja čustva.

Za lažje razumevanje tega, kaj počnejo novinarji v kakovostnih medijih, je to film o šolskih novinarjih, ki raziskujejo vpliv pametnih telefonov na duševno zdravje otrok.

Po ogledu kratkega filma jih najprej vprašam:

  • Kaj se jih je v filmu najbolj dotaknilo?

Predvidevam, da se bodo dekleta bolj poistovetila z dekliško zgodbo, fantje s fantovsko.

  • Zakaj mislite, da nekateri ljudje včasih skrivajo svoje občutke glede uporabe pametnih naprav, družbenih omrežij ali videoiger?

To vprašanje omogoča pogovor o strahu ali sramu, ne da bi se učenci morali izpostavljati. Lahko tudi odpira razmislek o tem, kako pomembno je, da so v razredu spoštljivi do čustev drugih in ohranjajo zaupnost.

Nadaljujemo z 10-minutno razpravo v manjših skupinah (po trije učenci). Učenci premislijo in odgovorijo na vprašanje:
Premislite o svojih izkušnjah in izkušnjah prijateljev ter naštejte najprej pozitivne izkušnje z družbenimi omrežji. Potem naštejte še neprijetne izkušnje z njimi.

Skupine zapišejo svoje odgovore na list ali v ustrezno aplikacijo, s čimer omogočimo odprt pogovor o pozitivnih in negativnih izkušnjah brez izpostavljanja posameznikov.

Po pretečenem času vsaka skupina ostalim predstavi svoje odgovore. Sproti jih zapisujete na tablo.

Skupaj ugotovite pogoste vzorce ali ponavljajoče se izkušnje, ki so jih učenci prepoznali.

Namen je prepoznati, da uporaba družbenih omrežih sama po sebi ni »slaba« in da učenci na njih lahko najdejo zaupanja vredne in pomembne informacije, če jih znajo poiskati (denimo novinarski prispevek, kot je bil ta v filmu, ali tudi objava vplivnežev, ki so se izkazali kot zaupanja vredni).

Pred zaključkom poudarimo, da je vsak od nas lahko ustvarjalec medijskih vsebin, in sicer na svojih profilih na družbenih omrežjih. Vse, kar objavimo, lahko vpliva na nas in na okolico, zato moramo to početi s premislekom in odgovorno.

Povzetek ključnih ciljev:

  • Razvijati kritičen pogled na vsebine na družbenih omrežjih in ozaveščati učence o vplivu, ki ga imajo mediji na njihovo počutje.
  • Poudariti pomen prepoznanja zanesljivih virov in odgovornega ustvarjanja vsebin.
  • Spodbujati samozavedanje in refleksijo o lastnih izkušnjah, povezanih z mediji in duševnim zdravjem, ter razvijati občutek empatije in zaupnosti v razredu.
Zaključek (10 min)

Delo v parih ali manjših skupinah.

Potem ko so ugotovili, da družbena omrežja povzročijo več neprijetnih kot pozitivnih izkušenj, naj podajo po en predlog:

  • Kako lahko poskrbimo za svoje počutje, ko uporabljamo družbena omrežja?

(Na primer, lahko se osredotočimo na pozitivne vsebine, ki nas spodbujajo in navdihujejo, omejimo čas na družbenih omrežjih, izklopimo zvoke, ko se učimo, pazimo, katerim vplivnežem sledimo, beremo novice v mediju, kot je Časoris, da smo informirani in vemo, kaj se dogaja, se opomnimo, naj ne verjamemo vsemu, kar vidimo na družbenih omrežjih, kajti veliko objav je olepšanih ali ne kažejo resničnega življenja, morda je vsebino ustvarila umetna inteligenca, se spomnimo, da na spletu lahko objavlja kdorkoli karkoli, dvakrat premislimo, preden neko informacijo delimo, izobesimo plakat Kako prepoznati lažne novice … )

Dodatno gradivo

Bickham, D. S., Hunt, E., Bediou, B., Rich, M. (2022). Adolescent Media Use: Attitudes, Effects, and Online Experiences. Boston, MA: Boston Children’s Hospital Digital Wellness Lab.

Jeriček Klanšček, H., Furman, L., Roškar, M., Drev, A., Pucelj, V., Koprivnikar, H., Zupanič, T., Korošec, A. (2023). Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju med mladostniki v Sloveniji (Izsledki mednarodne raziskave HBSC, 2022). Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje.

Kako govoriti o družbenih omrežjih?

Medijska kultura in digitalni vsakdan mladih 1. del: Prisotnost, rabe in regulacija digitalnih tehnologij v družinah in šolah. Poročilo raziskave v okviru ARRS projekta Medijski repertoarji mladih (J5-2564).

Miech, Richard A., Johnston, Lloyd D., Bachman, Jerald G., O’Malley, Patrick M., Schulenberg, John E., Patrick, Megan E. (2021). Monitoring the Future: A Continuing Study of American Youth (8th- and 10th-Grade Surveys). Inter-university Consortium for Political and Social Research, 2022-10-31.

NIJZ: Dan brez telefona – dan za druženje v živo

Nisi OK? Povej naprej

Petek, A., Čehovin, G. (2022). Safe.si anketa SID 2022: Vpliv interneta na počutje in duševno dobrobit najstnikov. Ljubljana: Center za družboslovno informatiko, Fakulteta za družbene vede.

Safe.si. Raziskava SID 2022: Vpliv interneta na počutje in duševno dobrobit najstnikov.

Safe.si (n. d.). Prekomerna raba interneta.

Učni cilji

Učenec v osnovni šoli:

  • Lahko ob pomoči oceni verodostojnost in uporabnost informacij.
  • Se zaveda, da spletna okolja vključujejo vse vrste informacij in vsebin, vključno z napačnimi informacijami in dezinformacijami.
  • Se zna na spletu vesti spoštljivo in zna dostopati do točnih informacij.
  • Lahko opiše svoje navade pri uporabi medijev in lahko razmišlja o pomenu medijev v svojem življenju.

Učna priprava je nastala v sklopu projekta »Medijska (ne)pismenost in duševno zdravje otrok«, ki ga sofinancira Ministrstvo za kulturo RS v okviru Javnega razpisa za sofinanciranje projektov za spodbujanje, promocijo in razvoj medijske pismenosti za leto 2024 – JPR-MP-24. Vsebina ne predstavlja stališč Ministrstva za kulturo RS.

Postanite poznavalec medijske pismenosti.

Zagotovite si celoletni dostop do vseh vsebin.

Skupaj lahko uspešno navdihujemo otroke in vzgajamo državljane.